Historie

De Stichting Cantoraat Oude Kerk Amsterdam is in 1974 opgericht met als doel het tot klinken brengen van alle kerkelijke werken van Sweelinck in het kader van de liturgieviering, eventueel in samenwerking met anderen, het tot stand brengen van een complete jaargang Evangeliemotetten, ook ten dienste van kerkkoren en cantorijen elders in het land, daarbij strevend naar een stilistische continuïteit ten opzichte van de muziek van Sweelinck en het verzamelen en tentoonstellen van alle werken van en over J. P. Sweelinck in de Oude Kerk te Amsterdam.

De kerkelijke werken van Sweelinck hebben inmiddels een belangrijke plaats gekregen in de muzikale praktijk van de Oude Kerk. Daarnaast zijn sinds 1974 zijn er talloze nieuwe composities voor de nieuwe liturgie in de Oude Kerk ontstaan en de Evangeliemotetten zijn niet meer weg te denken uit de zondagse eredienst. De Stichting Cantoraat heeft in de loop der jaren veel van deze composities uitgegeven en veel van deze werken zijn via deze site te bestellen. De meeste composities zijn van de hand van Willem Vogel, cantor-organist van de Oude Kerk en zijn opvolger, Christiaan Winter.

Laatstgenoemde zal in de periode 2018-2023 onderzoek doen naar de invloed van Willem Vogel het idioom van de Nederlandse naoorlogse protestantse liturgische muziek.