Toetsen – Alle eer en alle glorie

Willem Vogel schreef vooral veel muziek voor de zangstem. Op een goede tweede plaats komt de orgelmuziek, doorgaans geschreven als gelegenheidsmuziek of voor liturgisch gebruik.

Willem Vogel is aan het begin van zijn loopbaan regelmatig als uitvoerend organist op de NCRV-radio te beluisteren. Doorgaans speelt hij muziek van oude – meestal Duitse – meesters en composities van zichzelf. Als concertorganist behoort Willem Vogel niet tot de groten der aarde; meer dan enkele concerten per jaar geeft hij niet. En dat worden er in de loop van de jaren steeds minder. Als hij organist van de Oude Kerk wordt en Han Hoogewoud opvolgt, speelt hij meer dan een decennium lang jaarlijks een concert in de serie Bachconcerten, iets waarop hij later met voldoening terugkijkt.

Ondertussen is ook de aard van de orgelcomposities van Willem Vogel veranderd. Aanvankelijk schrijft hij tamelijk cerebrale muziek, waarin hij gebruikmaakt van de compositiemethode van Paul Hindemith. Zijn latere orgelcomposities zijn vrijwel zonder uitzondering koraalgebonden en bedoeld voor de serieuze amateurorganist in een zeer gematigd moderne en toegankelijke klanktaal.

Dat geldt ook voor wellicht het laatste orgelstuk dat Willem Vogel voor een opnamemicrofoon heeft gespeeld, Postludium en Koraal bij Alle eer en alle glorie (Liedboek 305). De 77-jarige speelt het werk op het nog niet gerestaureerde orgel van de Oude Kerk in Amsterdam met zijn loodzware speelaard, logge tongwerken en ongepolijste, maar zeer karakteristieke klank. Kenners zullen het waarderen dat de organist eventjes de unieke Cimbel van het Bovenwerk laat horen. O ja, en geniet na het slotakkoord nog even van de mooiste en oudste akoestiek van Amsterdam!

KRO-NCRV verleende toestemming voor het gebruik van deze opname.